Το fonipeiraioton.blogspot.gr μεταφέρθηκε στη νέα μας σελίδα www.fonipeiraioton.gr

Θα μεταφερθείτε αυτόματα στη νέα διεύθυνση. Αν αυτό δε συμβεί πατήστε το σύνδεσμο
http://www.fonipeiraioton.gr

Η ΦΩΝΗ ΤΩΝ ΠΕΙΡΑΙΩΤΩΝ ΑΝΑΝΕΩΝΕΤΑΙ

Η ΦΩΝΗ ΤΩΝ ΠΕΙΡΑΙΩΤΩΝ ΑΝΑΝΕΩΝΕΤΑΙ
WWW.FONIPEIRAIOTON.GR για άμεση ενημέρωση

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΑΤΤΙΚΗΣ

Τρίτη, 4 Φεβρουαρίου 2014

ΑΡΧΗ ΤΟΥ ΤΡΙΩΔΙΟΥ


Την Κυριακή που ακολουθεί, είναι και η αρχή του Τριωδίου. Τυπικά, Τριώδιο ονομάζεται το Λειτουργικό Βιβλίο της Εκκλησίας μας το οποίο περιλαμβάνει τους Ύμνους των Κυριακών, από την Κυριακή του Τελώνου και του Φαρισαίου μέχρι και το Μεγάλο Σάββατο. Ονομάζεται έτσι, γιατί οι περισσότεροι Κανόνες του Όρθρου (πρωινή Ακολουθία) περιέχουν τρείς Ωδές, ενώ συνήθως περιέχουν εννέα Ωδές.
Το Τριώδιο τοποθετείται στα Αναλόγια των Ναών μας στον Εσπερινό του Σαββάτου, πριν την Κυριακή των Τελώνου και Φαρισαίου. Έτσι ανοίγει το Τριώδιο, περίοδος η οποία διαιρείται σε τρεις μικρότερες, δηλαδή, Κυριακή Τελώνου και Φαρισαίου μέχρι Κυριακή της Τυροφάγου, Καθαρή Δευτέρα μέχρι το Σάββατο του Λαζάρου και Κυριακή των Βαίων μέχρι το Μεγάλο Σάββατο. Με την ευρύτερη έννοια, στη σημερινή εποχή, Τριώδιο εννοούμε, όχι τόσο το ομώνυμο Λειτουργικό Βιβλίο της Εκκλησίας μας, αλλά τη χρονική περίοδο που προαναφέρθηκε. Μάλιστα αρκετοί, αυτήν τη χρονική περίοδο του Τριωδίου, την τοποθετούν μόνον από την αρχή του έως την Παραμονή της Καθαρής Δευτέρας.
Ας δούμε όμως την επόμενη (πρώτη) Κυριακή του Τριωδίου, που είναι αφιερωμένη στη γνωστή και διδακτική παραβολή του Τελώνου και του Φαρισαίου, την οποία ο Κύριος διηγήθηκε, προκειμένου να διδάξει την αρετή της μεταμέλειας και να καυτηριάσει τη έπαρση. Η τάξη των Φαρισαίων εκπροσωπούσε την υποκρισία και την εγωιστική μεγαλομανία. Τα μέλη της αποκομμένα από την υπόλοιπη κοινωνία, αποτελούσαν (όπως κακώς νόμιζαν), το μέτρο σύγκρισης της ευσέβειας και της ηθικής. Αντίθετα, οι Τελώνες ήταν η προσωποποίηση της αδικίας και της αμαρτίας. Ως φοροεισπράκτορες των Ρωμαίων κατακτητών, διέπρατταν αδικίες, κλοπές, εκβιασμούς, τοκογλυφίες και άλλες ανομίες και γι’ αυτό ήταν μισητοί από το λαό. Δύο άνθρωποι, που εκπροσωπούσαν τις δύο αυτές τάξεις, ανέβηκαν στο ναό να προσευχηθούν. Ο Φαρισαίος, που ήθελε να προβάλει την ευσέβειά του και έχοντας αυτήν την «αυτάρκεια» ως δεδομένη, στάθηκε με έπαρση μπροστά στο Θεό και άρχισε να απαριθμεί τις αρετές του, οι οποίες όμως ήταν πραγματικές. Τις εξέθετε όμως με τρόπο, σαν να απαιτούσε από το Θεό να τον επιβραβεύσει γι’ αυτές. Έκανε μάλιστα και αήθη σύγκρισή του με άλλους ανθρώπους και ιδιαίτερα με τον συμπροσευχόμενό του Τελώνη. Αντίθετα, ο πράγματι αμαρτωλός Τελώνης, συναισθάνεται τη άσχημή του κατάσταση και με ταπείνωση ζητεί το έλεος του Θεού. Αυτή η μετάνοιά του τον δικαιώνει μπροστά στο Θεό. Γίνεται δεκτή η προσευχή του, σε αντίθεση με τον υποκριτή Φαρισαίο, ο οποίος συγκέντρωσε στον εαυτό του περισσότερο κακό, εξαιτίας της εγωπάθειάς του.
Βέβαια και σήμερα υπάρχουν σύγχρονοι Τελώνες και Φαρισαίοι, μόνον που συνυπάρχουν πολλές φορές στο ίδιο άτομο και μάλιστα έχοντας μόνον τα αρνητικά τους στοιχεία. Δηλαδή, την είσπραξη – αρπαγή των φόρων και των εξοντωτικών οικονομικών καταπιέσεων των πολιτών, όπως ο Τελώνης, χωρίς όμως ίχνος κάποιας ενοχής και συγχρόνως την έπαρση, την υποκρισία και τον εγωισμό, όπως ο Φαρισαίος. Και από τέτοια άτομα είναι γεμάτη η Χώρα μας, κυρίως σε ηγετικές θέσεις του δημόσιου τομέα και φυσικά ακόμα περισσότερο στον πολιτικό χώρο. Τέλος πάντων… Κυριακή και Αρχή του Τριωδίου, λοιπόν, μαζί με την (όσο μπορούμε) χαρούμενη παρένθεση της Αποκριάς. Ας Ευχηθούμε «Και Του Χρόνου». Και κυρίως με Υγεία.

Κώστας Μπουρής