Το fonipeiraioton.blogspot.gr μεταφέρθηκε στη νέα μας σελίδα www.fonipeiraioton.gr

Θα μεταφερθείτε αυτόματα στη νέα διεύθυνση. Αν αυτό δε συμβεί πατήστε το σύνδεσμο
http://www.fonipeiraioton.gr

Η ΦΩΝΗ ΤΩΝ ΠΕΙΡΑΙΩΤΩΝ ΑΝΑΝΕΩΝΕΤΑΙ

Η ΦΩΝΗ ΤΩΝ ΠΕΙΡΑΙΩΤΩΝ ΑΝΑΝΕΩΝΕΤΑΙ
WWW.FONIPEIRAIOTON.GR για άμεση ενημέρωση

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΑΤΤΙΚΗΣ

Δευτέρα, 27 Ιανουαρίου 2014

οι ΤΡΕΙΣ ΙΕΡΑΡΧΕΣ ΟΔΗΓΟΥΝΤΑΙ από ΤΗΝ αρχαια ελληνικη σκεψη


Γράφει η Μαρία Ν. Ταστσόγλου
Η εορτή των Τριών Ιεραρχών καθιερώθηκε τον 11ο αιώνα, με σκοπό να εορτάζονται μαζί οι τρεις μεγάλοι Πατέρες της Εκκλησίας, Βασίλειος ο Μέγας, Ιωάννης ο Χρυσόστομος και Γρηγόριος ο Θεολόγος, για να προβληθεί η αρμονική σύνθεση της κλασσικής ελληνικής σοφίας με τη χριστιανική πίστη. Γιατί, όμως, οι Μεγάλοι Πατέρες ήταν υπέρμαχοι και δημιουργοί της σύνθεσης αυτής; Τι κοινό έβλεπαν;

Κατά τη φιλοσοφία του Πλάτωνα, που βασίζεται στη διδασκαλία του Σωκράτη, κύριο μέλημα του ανθρώπου είναι η «επιμέλεια» της ψυχής. Στους διαλόγους του Πλάτωνα τονίζεται η σωφροσύνη, που επιδεικνύεται με την αυτοκυριαρχία, την υπακοή προς τους γονείς και την εγκράτεια, εξετάζεται η φιλία ως ανιδιοτελής αφοσίωση προς τον πλησίον και επισημαίνεται ότι η ευτυχία δεν βρίσκεται στην απόκτηση υλικών αγαθών, αλλά στη σωστή χρήση αυτών και μάλιστα στη σωστή χρήση των χαρισμάτων του πνεύματος και του σώματος. Η φιλοσοφία του Πλάτωνα βασίζεται στην πίστη στις αιώνιες αλήθειες, οι οποίες δεν έχουν σχέση με το φθαρτό σώμα και τις ηδονές και δεν γίνονται αντιληπτές με τις πέντε αισθήσεις μας. Ο Πλατωνισμός δίνει νόημα στις αξίες, που προέρχονται από έναν αιώνιο κόσμο και οδηγούν τον άνθρωπο στη γνώση της αλήθειας και στην κατάκτηση της ευτυχίας.
Τον 2ο μ. Χ. αιώνα μέσα από τη φιλοσοφία του Πλατωνισμού εκφράστηκαν αρκετοί Χριστιανοί που είχαν λάβει ελληνική φιλοσοφική παιδεία, τόσο για τη δική τους πνευματική ικανοποίηση, όσο και για να προσηλυτίσουν μορφωμένους ειδωλολάτρες. Ο Ιουστίνος ο Μάρτυς, που μαρτύρησε για τον Χριστό το 165 περίπου, ήταν ο πρώτος Χριστιανός που χρησιμοποίησε την πλατωνική θρησκευτική φιλοσοφία στη χριστιανική διδασκαλία. Επίσης οι τρεις Χριστιανοί πλατωνικοί θεολόγοι της Καππαδοκίας, ο Βασίλειος της Καισαρείας, ο Γρηγόριος ο Ναζιανζηνός και ο Γρηγόριος ο Νύσσης, ήταν διδάσκαλοι της ελληνικής σκέψης, αφού την εναρμόνισαν με τη χριστιανική διδασκαλία, η οποία αναφέρεται στις αιώνιες αλήθειες, τις αξίες, τις αρετές, τη φροντίδα της ψυχής και την ανάταση του πνεύματος μέσα από την προσευχή και την άρνηση του φθαρτού και του προσωρινού κόσμου.
Οι τρεις Μεγάλοι Πατέρες, οι Μέγιστοι Φωστήρες της τρισηλίου θεότητος, με τη διδασκαλία τους για τη διαμόρφωση του τριαδικού δόγματος δηλώνουν τα όρια προσέγγισης του ελληνικού φιλοσοφικού στοχασμού. Ξεδιπλώνουν το «ειλητάριο» των αρετών του Ελληνισμού, θεολογούν και εμβαθύνουν στα μεγάλα προβλήματα της ανθρώπινης ύπαρξης και στα καθημερινά θέματα της κοινωνίας.
Ο Γρηγόριος ο Θεολόγος, ως κλασσικά εκπαιδευμένος ομιλητής και φιλόσοφος του Ελληνισμού, κατάφερε να συνδυάσει τον Ελληνισμό με την πρώτη εκκλησία της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας.
Ο Ιωάννης ο Χρυσόστομος αποδέχεται την ελληνική παιδεία σε ό, τι έχει να κάνει με την εκμάθηση της τέχνης του λόγου, της ρητορικής, των επιστημών και τον παραδειγματισμό από γεγονότα και πρόσωπα ποιητικών και άλλων κειμένων της αρχαιότητας.

Ο Βασίλειος ο Μέγας, μελετητής και γνώστης της ελληνικής φιλοσοφίας, την χρησιμοποιεί ως όργανο επεξεργασίας και διατύπωσης των θεολογικών του αντιλήψεων. Η φιλοσοφία, κατά τον Βασίλειο, πρέπει να μελετάται υπό το νέο χριστιανικό πρίσμα. Δεν απορρίπτει τη μελέτη των κλασσικών γραμμάτων, αντίθετα προτρέπει στη χρήση τους ως ενδύματα της χριστιανικής θρησκευτικής διδασκαλίας.