Το fonipeiraioton.blogspot.gr μεταφέρθηκε στη νέα μας σελίδα www.fonipeiraioton.gr

Θα μεταφερθείτε αυτόματα στη νέα διεύθυνση. Αν αυτό δε συμβεί πατήστε το σύνδεσμο
http://www.fonipeiraioton.gr

Η ΦΩΝΗ ΤΩΝ ΠΕΙΡΑΙΩΤΩΝ ΑΝΑΝΕΩΝΕΤΑΙ

Η ΦΩΝΗ ΤΩΝ ΠΕΙΡΑΙΩΤΩΝ ΑΝΑΝΕΩΝΕΤΑΙ
WWW.FONIPEIRAIOTON.GR για άμεση ενημέρωση

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΑΤΤΙΚΗΣ

Δευτέρα, 9 Δεκεμβρίου 2013

ΩΡΑ ΓΙΑ... ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ! ΠΡΟΣΩΠΙΚΕΣ ΚΑΙ ΚΤΗΤΙΚΕΣ ΑΝΤΩΝΥΜΙΕΣ – ΤΟΝΙΣΜΟΣ



Πολλές φορές, όταν γράφουμε ένα κείμενο, χρειάζεται να ξεχωρίζουμε τους αδύνατους τύπους των προσωπικών αντωνυμιών (μου, σου, του, μας, σας, τους) από τις κτητικές αντωνυμίες (μου, σου, του, μας, σας, τους) για να ξέρουμε πού θα βάλουμε τόνο.
«Οι αδύνατοι τύποι των προσωπικών αντωνυμιών τονίζονται, όταν υπάρχει κίνδυνος να θεωρηθούν κτητικές αντωνυμίες. Οι αντίστοιχες κτητικές αντωνυμίες όμως είναι άτονες».(Γραμματική Ε΄ και Στ΄, σελ. 49).
Ας εξετάσουμε τα παρακάτω παραδείγματα:
ü  Η μητέρα μού έδωσε χρήματα… (Η μητέρα έδωσε χρήματα σε μένα) Προσωπική αντωνυμία – τονίζεται
ü  Η μητέρα μου έδωσε χρήματα… (Η δική μου μητέρα έδωσε χρήματα) Κτητική αντωνυμία – δεν τονίζεται
ü  Η μητέρα μου μου έδωσε χρήματα… (Η δική μου μητέρα έδωσε σε μένα χρήματα). Εδώ έχουμε και προσωπική και κτητική αντωνυμία και δεν χρειάζεται να βάλουμε τόνο στην προσωπική.
Όταν πριν από την προσωπική αντωνυμία υπάρχει λέξη που τονίζεται στην προπαραλήγουσα (δηλαδή στην τρίτη από το τέλος συλλαβή), τότε η προσωπική αντωνυμία δεν τονίζεται. Παράδειγμα:
ü  Ο Δήμαρχος μας είπε ότι… (Ο Δήμαρχος είπε σε μας ότι…)
Όταν πριν από την κτητική αντωνυμία υπάρχει λέξη που τονίζεται στην προπαραλήγουσα, τότε βάζουμε τόνο στην πρώτη από το τέλος συλλαβή της λέξης. Παράδειγμα:
ü  Ο Δήμαρχός μας είπε ότι…(Ο δικός μας Δήμαρχος είπε ότι…)
Κι άλλα παραδείγματα για… επαγγελματίες!
ü  Κατόπιν εγγράφου σάς κοινοποιούμε ότι… (Κατόπιν εγγράφου κοινοποιούμε σε σας ότι…)
ü  Κατόπιν εγγράφου σας κοινοποιούμε ότι… (Κατόπιν δικού σας εγγράφου κοινοποιούμε ότι…)
ü  Τα αποτελέσματα της έρευνας μας έδειξαν… (Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν σε εμάς…)
ü   Τα αποτελέσματα της έρευνάς μας έδειξαν… (Τα αποτελέσματα της δικής μας έρευνας έδειξαν…)


Μαρία Ταστσόγλου